Z niewiadomych dla nas przyczyn nagle odkrywamy, bądź dowiadujemy, że nasze dziecko nie pojawia się w szkole od jakiegoś czasu. Zastanawiamy się często, czym jest to spowodowane? Czy jest to nasza wina? Co dalej robić?Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Przyczyn może być naprawdę wiele.Bazując na własnych doświadczeniach zawodowych, wśród bodźców mogę wymienić między innymi:– przemoc rówieśniczą– brak motywacji do nauki– dysfunkcyjny wpływ grupy (niekoniecznie rówieśniczej)– zażywanie środków psychoaktywnych– brak diagnozy pedagogicznej, psychologicznej dziecka (np. dysleksja)– konflikty z innymi uczniami– konflikty z nauczycielami– stygmatyzowanie dziecka– zaburzenia psychiczne– zaburzenia lękowe– trudną sytuację rodzinną ucznia.Często rodzice, nauczyciele zakładają, że problemy z zachowaniem ucznia w szkole wynikają z jego złych intencji. Niestety niejednokrotnie jest to wołanie o pomoc. Prośba o zwrócenie uwagi na problem.Podczas pracy z uczniem mającym problemy z chodzeniem do szkoły bazuję na kilku podstawowych założeniach:– dokładnej diagnozy przyczyn problemu– ustalenia planu naprawczego, w miarę możliwości, w oparciu o współpracę zarówno ze szkołą jak i z rodziną dziecka– możliwości przestopniowania konsekwencji negatywnych, przy wykorzystaniu wszystkich, znanych metod pomocowych dla uczniaJeśli Państwa dziecko ma problemy związane z uczęszczaniem do szkoły warto skorzystać z opinii osoby zewnętrznej, niezależnej. Zapraszam do kontaktu. |